niedziela, 24 czerwca 2018

Ostatnia wizyta u Gosi i Mieszka. Recenzja książki „Przesilenie"




Tytuł: „Przesilenie”
Autor: Katarzyna Berenika Miszczuk
Seria: Kwiat paproci, tom 4
Wydawnictwo: W.A.B
Data premiery: 16.04.2018



Wszystko, co dobre i fajne szybko się kończy, niestety:(
Przyszedł czas na recenzję ostatniej części z serii Kwiat paproci Przesilenie . Jeżeli spodoba, Ci się recenzja zostaw komentarz! Będzie mi wtedy bardzo miło:)

Po wydarzeniach z „Żercy" okazuje się, że Witek stał się sługą Swarożyca - spaleńcem*¹ i kierując się zazdrością o Gosię, postanawia pozbyć się Mieszka. W tym czasie Gosia próbuje się pogodzić z matką i dowiedzieć przy okazji, kto jest jej ojcem, ponieważ do tej pory matka nie wyjawiła jej tej tajemnicy. Swarożyc zamierza w końcu wyjawić dziewczynie, kogo ma zabić w trakcie trwania dziadów*², które zbliżają się wielkimi krokami.

„Opuścił Gniezno jeszcze tej samej nocy z silnym postanowieniem, że zabije każdego upira na swojej drodze. "(*³)


AKCJA I FABUŁA
Akcja i fabuła w tej części dopiero ostatecznie nabiera rumieńców, a budowane napięcie wybucha. Pojawia się nowy ciekawy wątek i trochę też autorka nawiązuje do wątków z poprzednich części. I robi też małą niespodziankę, bo mamy okazję zobaczyć trochę świat Bielin oczami Mieszka,o dziwo taka malutka zmiana mi się podobała.

STYL I JĘZYK
Tu nic się nie zmieniło.

POSTACIE
W tej części mamy okazję poznać bliżej bogów i ich relacje między sobą. Najbardziej z nich poznajemy Swarożyca i Welesa.
O tyle, o ile zdążyliśmy się na czytać i wykreować, postać Welesa, jako tego złego i mściwego, to poznajemy go zupełnie z innej strony, co naprawdę wywołuje olbrzymie zdumienie.

„-Przekonaj Swarożyca, żeby zapłonął. “(*⁴)

Ta część lekko zwaliła mnie z nóg, ponieważ czegoś ciągle mi w niej brakowało i trochę nie podobał mi się pomysł na nią . Owszem książka ma ciekawą fabułę, której wątki śledzi się z zapartym tchem, jednak trochę spodziewałam się czegoś trochę się bardziej wow. Mogę również powiedzieć, że Miszczuk wykorzystała potencjał pomysłu, który zapoczątkowała w pierwszej części w perfekcyjny sposób.

PODSUMOWANIE CAŁEJ SERII
Seria Kwiat paproci to jedna z tych serii, która bardzo mi się podobała. Każda część to niebanalna, ciekawa historia, nowi bohaterowie i zapewnianie różnych obrządków słowiańskich. Myślę, że gdyby wziąć i zrobić z tej serii serial, to bardzo szybko zyskałby dużą i wierną publiczność. Mam nadzieję też, że Miszczuk skusi się o dopisanie jeszcze kilku tomów przygód Gosi i Mieszka, ponieważ bardzo tych bohaterów będzie mi brakować, ba! już brakuje.


Za książkę bardzo dziękuję


Przypisy
*¹ Spaleniec - sługą Swarożyca, najczęściej spaleńcem stał podpalacz. Najczęściej znikał samoistnie, ponieważ zamieniał się w popiół. Źródło „Przesilenie”

*² Dziady - przedchrześcijański obrzęd zaduszny, którego istotą było "obcowanie żywych z umarłymi", a konkretnie nawiązywanie relacji z duszami przodków (dziadów), okresowo powracającymi do swych dawnych siedzib, za czasów swojego życia. Celem działań obrzędowych było pozyskanie przychylności zmarłych, których uważano za opiekunów w sferze płodności i urodzaju. Źródło Wikipedia.
**cytaty z książki „Przesilenie”
***cytat (*³) koniec wstępu
****cytat (*⁴) Rozdział 43,strona, 423

5 komentarzy:

  1. Mnie coś nie ciekawi ta seria :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam przeczytać pierwszy tom:) Też z nieco podobnym nastawieniem podchodziłam, bo "wszyscy niemal się nią zachwycali" to zaryzykiwalam :)

      Usuń
  2. Kusi mnie ta seria, bo wiele pozytywnych opinii o niej czytałam. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja zaczęłam dopiero 2 część :) ciesze sie ze wszystkie sa wydane i nie bede musiala na jakies kolejne tomy czekac :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie czytałam tej serii ale czytałam bardxo dużo opinii na temat tej książki dlatego postanowiłam w wakacje nadrobić zaległości :) pozdrawiam cieplutko i zapraszam do siebie www.wspolczesnabiblioteka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Magiczna moc rytuału

  Tytuł: Rytuały Autor: Dinitris Xyglatas Tłumaczenie: Nika Sztorc Seria: Zrozum Wydawnictwo: Poznańskie Rytuał — określone specyficzne zach...