środa, 20 czerwca 2018

Śmierć na pięć czyli biografia Grzegorza Ciechowskiego.



Tytuł: „Lżejszy od fotografii.O Grzegorzu Ciechowskim.”
Autor: Piotr Stelmach
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
Data premiery: 06.06.2018



Dzisiejsza recenzja będzie troszeczkę inne niż te dotychczas, ponieważ będzie to recenzja biografii jednego z wybitnych muzyków polskiej sceny rockowej.
Piotr Stelmach w swojej książce „Lżejszy od fotografii" zamieszcza wspomnienia o Grzegorzu Ciechowskim, byłym liderze zespołu „Republika",którego niespodziewana śmierć wstrząsnęła polskim światem muzycznym.

“kolejny kot
wyskoczył oknem
a za kotem pies
za nimi koń
i przyszła kolej na mnie
skaczę razy pięć”

Z biografii dowiadujemy się, że Grzegorz Ciechowski był człowiekiem o wielu twarzach, a oprócz bycia liderem i wokalistą zespołu Republika, był między innymi kompozytorem i felietonistą, czy też, że uwielbiał zwierzęta, zwłaszcza psy i spacery z nimi. U Ogółem ze wspomnień rodziny, bliskich, członków zespołu, osób, z którymi współpracował  materializuje się obraz kochającego, przyjaznego, lubiącego od czasu zrobić komuś jakiś żart człowieka.

W biografii autor zamieszcza wspomnienia o artyście zaczynając od tych związanych z uczuciami bliskich, kiedy to Ciechowski trafia do szpitala, umiera, a w dalszych jej częściach cofa się dalej wstecz.
W książce znajdują się również rozmaite fotografie, które nadają dodatkowego charakteru.

„najpierw pstrąg
a za pstrągiem karp
potem ja
po mnie morski koń
morski pies
a na końcu kot
nie ma cię -
moja śmierć na pięć”

Muszę przyznać czytanie tej biografii wzbudziło we mnie dużo emocji. Niekiedy czytając wypowiedzi bliskich, artystów, współpracowników wzruszyłam się do łez, a niekiedy pękałam ze śmiechu. Dopatrzyłam się jednej wspólnej rzeczy, która łączy wszystkie zebrane przez autora materiały, mianowicie każdej wypowiedzi przejawia się ukryty podziw i uznanie.


Za książkę dziękuję



Przypisy.
*cytaty zawarte w recenzji pochodzą z piosenki „Śmierć na pięć” zespołu Republika
** zdj Molik Książkowy 

4 komentarze:

  1. Nie przepadam za biografiami :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem ciekawa tej książki. Czytałam kiedyś biografie Ciechowskiego napisaną przez Jana Kulasę. Niestety była słaba, bo najważniejszym faktem było to, że Grzegoch pochodził z Tczewa ;) mam nadzieję, że ta książka jest faktycznie inna i traktuje Ciechowskiego bardziej kompleksowo. Bo był naprawdę wybitnym twórca i ciekawym człowiekiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem ta biografia jest świetnie napisana i wgl bardzo dobrze wydana:)

      Usuń
  3. Właśnie czytam te książkę i nie mogę się ode niej oderwać :) pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń

Magiczna moc rytuału

  Tytuł: Rytuały Autor: Dinitris Xyglatas Tłumaczenie: Nika Sztorc Seria: Zrozum Wydawnictwo: Poznańskie Rytuał — określone specyficzne zach...