środa, 4 lipca 2018

„Ból jest decyzją" Recenzja hiszpańskiego kryminału „Dam Ci to wszystko".



Tytuł: „Dam Ci to wszystko”
Tytuł oryginalny: Todo esto te daré
Autor: Dolores Redondo
Tłumaczenie: Barbara Bardadyn
Wydawnictwo: Wydawnictwo Kobiece
Data wydania w Polsce: 09.05.2018



Recenzja może zawierać dużą dawką „ochów" i „achów" bądź wszelakich innych form zachwytu, ponieważ Dolores Redondo jest jedną z ulubionych autorek właścicielki bloga molikksiazkowyy.blogspot.com.

Manuel właśnie kończy pisać zakończenie swojej najnowszej książki, gdy w jego domu zjawia się dwójka policjantów z informacją, że jego mąż Álvaro zasnął za kierownicą podczas powrotu z rodzinnych i doprowadziło to do jego śmierci. Zszokowany mężczyzna nie daje temu wiary, ponieważ zmarły zapewniał go, że spędzi klika w Barcelonie, na spotkaniu z ważnym klientem, a nie w Galicji. Następnego dnia udaje się w rodzinne strony męża, by dokonać identyfikacji , a następnie na pogrzeb. Od tego momentu zaczyna odkrywać podwójne życie osoby, którą jak twierdził znał i straszną historię jego rodziny.


„Przestać cierpieć jest decyzją”(*¹)


AKCJA I FABUŁA
Akcja „Dam Ci to wszystko" wciąga już od samego początku i trzyma w napięciu do końca. Autorka bardzo dobrze rozwija akcje i prowadzi ją przez całą książkę, co więcej punkt kulminacyjny jest ciągiem zdarzeń, które bardzo dobrze do siebie pasują i płynnie następują po sobie. Zakończenie jednak dla mnie jest odrobinę za krótkie.
Fabuła w jest bardzo ciekawa, autorka splata ze sobą wątek przeszłości Álvara, jego obecnego życia, gdy ten jeszcze żył i śledztwo, jakie przeprowadza Manuel z małym konfliktem interesów. Wszystkie wątki są bardzo ciekawe, dodatkowo Redondo dodaje krótkie retrospekcje, w których ukazuje życie Manuela i Álvara, a także fragmenty pisanej przez głównego bohatera książki.

STYL I JĘZYK
Tu wpierw ukłon w stronę tłumacza, który nie spolszczył imion bohaterów, zachowując ich hiszpańską pisownię. W przypisach na końcu niektórych stron znajdują się,  także tłumaczenia używanych hiszpańskich słówek co zachowuje estetykę.
Zaś sama Redondo porywa ciekawymi i barwnymi opisami, różnorodnymi dialogami, które dodatkowo mogą wydać się intrygujące.


„Ból jest decyzją”(*²)


POSTACIE
To, co od zawsze podobało mi się w twórczości Dolores to, to, że jej postacie są proste, ale jednocześnie dobrze stworzone i każda z nich czymś się wyróżnia.
W tej książce najlepiej wg mnie stworzoną postacią jest Álvaro. Mimo braku uczestniczenia w fabule autorka sprawia, że możemy poznać bardzo dobrze tę postać, poprzez relacje innych bohaterów.

Muszę przyznać, że jestem zachwycona,że twórczość Dolores Redondo została doceniona w Polsce. Rzadkością jest, że po przeczytaniu „oryginału" biorę się za polskie tłumaczenie, bo cóż dużo mówić tłumaczenia rządzą się swoimi prawami.
Jednak tą książką jestem zachwycona, tak samo jak jej hiszpańską wersją. To co podoba mi się w tej książce od zawsze, to przedstawienie homoseksualizmu, jako coś powszechne mającego rację bytu w naszym społeczeństwie.
Mikroskopijnym minusem tej książki jest zakończenie, mimo że jest dobre,  to wg mnie autorka mogła postarać się o nieco dłuższe, bo pewnych rzeczy byłam jeszcze ciekawa,  jak się potoczą.

Za książkę dziękuję


Przypisy
*Cytaty z książki „Dam Ci to wszystko” autorstwa Dolores Redondo
**cytat (*¹) Rozdział „Przygnębienie”, strona 35
***cytat (*²) końcowa strona rozdziału „Przygnębienie”

6 komentarzy:

  1. Dawno nie czytałam zagranicznego kryminału. ;) Głównie polskie - ostatnio np. "Czerwonego pająka"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja ostatnio z polskich zaczęłam „May Day",choć to thriller, ale też godny uwagi:)

      Usuń
  2. Skoro książka potrafi trzymać w napięciu to jest dla mnie. :D Chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę przyznać, że czytając tę książkę sama typowałam, kto zabił:D

      Usuń
  3. Brzmi całkiem ciekawie. Pierwsze słyszę i muszę dodać na listę książek do przeczytania 😊

    OdpowiedzUsuń

Magiczna moc rytuału

  Tytuł: Rytuały Autor: Dinitris Xyglatas Tłumaczenie: Nika Sztorc Seria: Zrozum Wydawnictwo: Poznańskie Rytuał — określone specyficzne zach...